Artikel

Behind the ambition: Vinh Nguyen

2200 views

 Donderdag 17 maart 2021 | Door: Akram Eddahmani

Laten we eerlijk zijn, meestal krijgen we alleen success stories en perfecte Insta-plaatjes te zien. Vraag jij je weleens af hoe bepaalde mensen succesvol zijn geworden? Welke struggles heeft diegene meegemaakt en wat heeft hij/zij moeten opofferen?

Wekelijks checkt FunX EMPWR een inspirerend persoon die het verhaal achter dat succes met je deelt. The good, the bad and the ugly! Deze week spreken we Vinh.

Vinh (@j1nner) heeft twee maanden geleden de loempiakraam, Saigon King, van zijn ouders overgenomen. Samen met zijn neefje Khanh heeft hij de kraam in een compleet nieuw en modern jasje gestoken. Naast loempia’s verkopen ze nu ook Vietnamese broodjes en bubble tea.

Who is he?

Vinh Nguyen is al langer dan 10 jaar succesvol ondernemer op IT-gebied, daarnaast heeft hij sinds een paar maanden ook de loempiakraam: Saigon King van zijn ouders overgenomen. Vinh heeft Ondernemerschap gestudeerd en beschrijft zichzelf als een sociale, “out of the box denkende” jongeman.

Wie jouw rolmodel op zakelijk gebied en waarom? 

“Mijn rolmodellen zijn Steve Jobs en Elon Musk. Exceptionele ondernemers, die exceptionele prestaties hebben geleverd.

“Als je grote dromen hebt voor jezelf, moet je ook grote rolmodellen hebben om deze dromen te helpen verwezenlijken.” 

 

Wat zijn de hoogtepunten van je carrière?

“Dat de games van mijn IT-bedrijf: MadRabbit in het eerste jaar een paar miljoen keer zijn gedownload. Ook hebben deze in verschillende top lijsten gestaan.

En ondanks dat we net zijn geopend met Saigon King, moet ik zeggen dat ik dit ook als een hoogtepunt zie. Het was een grote uitdaging hoe het concept zou lopen tijdens de lockdown, omdat de horeca het erg moeilijk heeft. Desondanks hebben wij naar omstandigheden deze twee maanden goed gepresteerd, we hebben lange wachtrijen en zijn al een paar keer uitverkocht geweest. Ook hebben we veel media-aandacht gekregen vanuit de gemeente, nieuwssites, vakbladen en ook onze social media is enorm gegroeid in twee maanden tijd.”

Wat heeft jou gemotiveerd de zaak van je ouders over te nemen?

“Mijn ouders hebben 15 jaar lang een loempiakraam gehad. Op een gegeven moment werden zij te oud en wilden ze ermee stoppen. Ik vond dit zonde, na alles wat zij 15 jaar hebben opgebouwd. Ik besloot het daarom over te nemen, ook omdat ik ideeën had om het in een nieuw concept te gieten.”

“Take a risk or lose the chance”

Wat zou je aanraden aan de mensen die een familie business runnen of hierin ondernemen?

“Saigon King run ik samen met mijn neefje en wij hebben alles op papier gezet met concrete afspraken. Dit was niet het geval bij de oprichting van MadRabbit. Dit deed ik samen met mijn broertje. Lang verliep de samenwerking goed tot op het moment dat mijn broertje wilde stoppen. Wij hadden geen concrete afspraken gemaakt over hoe we zoiets gingen regelen met betrekking tot financiële verdeling bij stoppen, opzegtermijn, overdracht etc. Dit leidde helaas tot onenigheid tussen mij en mijn broertje.

Ik raad echt iedereen aan. Zet afspraken op papier. Hoe goed je relatie met je familielid ook is. Ga niet denken “Bij ons is zoiets niet nodig, wij zijn anders” Je weet gewoon niet hoe de samenwerking in de toekomst gaat zijn en je wilt niet dat dit lijdt tot een slechte relatie met je familielid en dit kan zeker gebeuren. Gelukkig bij ons is dit uiteindelijk goed gekomen, maar dit heeft zeker zijn slechte fases gehad.”

Hoe ervaar je werken met familie?

“Het lastige om te werken met je familie is om alles zakelijk te houden. Je hebt een persoonlijke band met elkaar die hechter is dan met normaal personeel.  Persoonlijke issues mengen met zakelijk is vaak ten nadele van het bedrijf. Het vinden van een juiste balans hiertussen is daarom erg belangrijk. Aan de andere kant is de persoonlijke band die je met elkaar hebt ook weer een voordeel en kan het versterkend werken.”

Wat is het ‘’geheime ingrediënt” van de zaak?

“Geen geheim, maar het vinden van de juiste balans en exceptioneel proberen te zijn in de alle zes P’s. Streef naar excellence in; product, prijs, plaats, promotie, personeel en presentatie van je bedrijf.” 

Waarin verschil jij van je moeder op het gebied van ondernemerschap?

“Mijn moeder heeft als vluchteling vanuit Vietnam in een nieuw land haar uiterste best gedaan om een bedrijf te runnen vanuit de kennis die ze had, in een land waar ze niet alle regels weet. Ik ben hier geboren en heb een aansluitende opleiding gevolgd om te doen wat ik nu doe.”

Zie je verschillende tussen de oude garde” en “the new wave entrepreneurs

“Ja, het grote verschil wat ik vaak zie bij de oude garde is dat zij vaak niet goed weten om te gaan met social media, hun online presence en wat hier precies uit te halen is voor hun bedrijf. Bij de oude garde wordt social media vaak niet gebruikt of gezien als randactiviteit naast hun hoofdactiviteit. Ze hebben bijvoorbeeld een restaurant met een Facebookpage of IG-account waar alleen soms iets op gepost wordt. Waar de new wave ondernemers hun social media vaak zien als een net zo belangrijk onderdeel van hun anderen bedrijfsactiviteiten, doet de oude garde dit vaak niet.”

“Waar de oude garde zeker wat aan heeft is om social media te leren begrijpen en onder de knie te krijgen. Of je nu een winkel, discotheek, kapperszaak of restaurant hebt, de wereld is al jaren digitaal aan het worden in elke bedrijfstak. Waarom moet je mee? Omdat de nieuwe garde ondernemers dit wel doet als onderdeel van hun bedrijfsvoering. Je klanten zitten online, doe je dit niet dan loop je uiteindelijk achter.

 “Creëer belevenis, maar belevenis creëren is meer dan alleen in je bedrijfspand, dit doe je ook online.” 

Wat maakt de jonge ondernemer?

“De jonge ondernemer die succesvol is kent zijn eigen sterktes en zwaktes door en door en weet zijn zwaktes te compenseren door zelf meer kennis op te doen, of door met mensen te werken die juist sterk zijn waar hij/zij zwak in is. Een succesvolle ondernemer gedraagt zich niet alsof hij/zij het al heeft gemaakt en alles al weet.  Hierdoor is hij leergierig en staat hij open om te leren van anderen. Een ondernemer die doet alsof hij alles al weet, luistert niet en staat daarom stil in zijn groei en ontwikkeling.

“Elke jonge ondernemer maakt fouten, niemand is meteen goed en dat is helemaal niet erg. Het belangrijkste is hoe je met je fouten omgaat, leer je ervan?”

Is werken in de horecazaak van je moeder altijd jouw ambitie geweest?

“Van kleins af aan was ik al betrokken geweest in de loempiakraam. Altijd leek het mij al leuk om hier later iets mee te doen om de traditie voort te zetten. Echter is mijn ambitie ondernemer zijn. Ik categoriseer mij niet graag onder 1 bedrijfstak (zoals horecaondernemer) en vind het juist leuk om in veel verschillende sectoren iets te ondernemen. Van elke sector leer je weer iets wat je kan meenemen in je volgende bedrijf. Mijn ervaring in de IT komt nu goed van pas bij Saigon King.”

Is de samenwerking met je neefje anders dan met ‘normale’ collegas? Wat vind je fijner?

“Niet per se fijner. Om je bedrijf goed te runnen en te laten groeien is personeel één van je belangrijke pijlers. Als ik anders zou omgaan met mijn familielid dan met “normaal” personeel zit er al iets niet goed. De bedoeling is één hecht team, één familie te creëren en ook normaal personeel hoort hierbij.”

“Om je bedrijf goed te runnen en te laten groeien is personeel 1 van je belangrijke pijlers.”

Heb je gouden tips m.b.t. het runnen van een business?

“Ja wat je onderneming ook is, probeer je te focussen op alle onderdelen van het runnen van een bedrijf. Streef ernaar om in elk onderdeel anders of beter te zijn dan je directe concurrenten. Te vaak zie je dat iemand met bijvoorbeeld een restaurant alleen focust op goed eten. Natuurlijk is dit belangrijk, maar het runnen en laten groeien van je bedrijf vereist meer.

Je promotie, personeel, financiën en presentatie zijn net zo belangrijk. Werk daaraan. Ben je in bepaalde dingen niet goed, zoek iemand die dit wel weet of probeer je zelf erin te verdiepen via scholing. Ook online is er enorm veel informatie te vinden.

Iedereen kan een bedrijf openen. Een pand huren of registratie bij de KVK is simpel. Maar een goed bedrijf openen en runnen vereist kennis. Zoek deze kennis op.”

“De end-goal is om Saigon King te laten groeien tot een begrip binnen onze doelgroep. Waar Bram Ladage het doet met patat, willen wij dit doen met loempia’s!”

 

 

 

cool good eh love2 cute confused notgood numb disgusting fail